Lærdansk i Hadsten vil styrke sammenhold og indlæring gennem musikundervisning

Musik, samspil og kor kan være med til at styrke fællesskabsfølelsen samt have en positiv indflydelse på indlæringsevnen. Dette er grundstenen i samarbejdet mellem Lærdansk og Musikundervisning.dk – en platform der agerer bindeled mellem kompetente musikundervisere og elever. 

Af Nicklas Vinther

 

Lærdansk, der dagligt arbejder for at undervise kursister i det danske sprog og derigennem skabe et tilhørsforhold i lokalmiljøet, har indgået et samarbejde med Musikundervisning.dk. Ved at tilbyde kursisterne i Hadsten kompetente musikundervisere, er det med til at underbygge strategien og styrke det nuværende arbejde hos Lærdansk.

 

Lær dansk med musik

I løbet af februar og marts arbejder Lærdansk og Musikundervisning.dk sammen for at skabe en sjov og anderledes undervisningsform. Her vil musik nemlig spille en væsentlig rolle. Lektionerne vil blandt andet tage udgangspunkt i at skabe et fællesskab omkring danske sange og dermed arbejde musikalsk med sproget.

 

Kom og vær med!

Som en sidste del af forløbet, inviterer Lærdansk lokalmiljøets beboere indenfor til fælles korsang med personale og kursister. Begivenheden vil finde sted onsdag den 06. marts kl.17:30 på Lindevej 6 i Hadsten.

Efterfølgende vil der blive tilbudt kor i lokalerne hos Lærdansk igennem Musikundervisning.dk.

 

Mulighederne er mange

Musikundervisning er en aktivitet ude af kontekst og vanlige rammer, der gør det sjovere at arbejde sammen og styrker en række områder, der er essentielle i forhold til læring og fællesskab.

Når flere mennesker, øvede som uøvede, i samlet flok skal synge, spille på instrumenter eller begge dele, udvikles der undervejs i processen helt nye dynamikker og kommunikationsveje, der vil overraske positivt. 

Derfor ønsker Lærdansk og Musikundervisning.dk at skabe et rum, hvor folk kan indgå i et fællesskab. Netop dette er muligt i gennem sang og kor, idet alle deltagerne kommer med det samme instrument – stemmen. 

 

Videnskaben bakker op

At musikundervisning har en stor betydning for at lægge et fundament for al læring, er veldokumenteret. Så kort og præcist kan det siges, mener Kjeld Fredens, hjerneforsker og foredragsholder om hjernens indlæring

Han forklarer, at der for mange kan være et vældigt læringsudbytte i bare at være en lille del af et større samspilsprojekt. I nogle tilfælde behøver kun en enkelt at blive undervist, imens de resterende overværer det.