Af Nicklas Vinther
Lærdansk, der dagligt arbejder for at undervise kursister i det danske sprog og derigennem skabe et tilhørsforhold i lokalmiljøet, har indgået et samarbejde med Musikundervisning.dk. Ved at tilbyde kursisterne i Hadsten kompetente musikundervisere, er det med til at underbygge strategien og styrke det nuværende arbejde hos Lærdansk.
I løbet af februar og marts arbejder Lærdansk og Musikundervisning.dk sammen for at skabe en sjov og anderledes undervisningsform. Her vil musik nemlig spille en væsentlig rolle. Lektionerne vil blandt andet tage udgangspunkt i at skabe et fællesskab omkring danske sange og dermed arbejde musikalsk med sproget.
Som en sidste del af forløbet, inviterer Lærdansk lokalmiljøets beboere indenfor til fælles korsang med personale og kursister. Begivenheden vil finde sted onsdag den 06. marts kl.17:30 på Lindevej 6 i Hadsten.
Efterfølgende vil der blive tilbudt kor i lokalerne hos Lærdansk igennem Musikundervisning.dk.
Musikundervisning er en aktivitet ude af kontekst og vanlige rammer, der gør det sjovere at arbejde sammen og styrker en række områder, der er essentielle i forhold til læring og fællesskab.
Når flere mennesker, øvede som uøvede, i samlet flok skal synge, spille på instrumenter eller begge dele, udvikles der undervejs i processen helt nye dynamikker og kommunikationsveje, der vil overraske positivt.
Derfor ønsker Lærdansk og Musikundervisning.dk at skabe et rum, hvor folk kan indgå i et fællesskab. Netop dette er muligt i gennem sang og kor, idet alle deltagerne kommer med det samme instrument – stemmen.
At musikundervisning har en stor betydning for at lægge et fundament for al læring, er veldokumenteret. Så kort og præcist kan det siges, mener Kjeld Fredens, hjerneforsker og foredragsholder om hjernens indlæring
Han forklarer, at der for mange kan være et vældigt læringsudbytte i bare at være en lille del af et større samspilsprojekt. I nogle tilfælde behøver kun en enkelt at blive undervist, imens de resterende overværer det.