Som nystartet band eller soloartist kan det være svært at finde ud af, hvor man skal starte, når man gerne vil ud og spille koncert. Man skal være villig til at arbejde hårdt, både i og udenfor øvelokalet. Man skal kunne sælge sig selv og sin musik. Vi har interviewet musiker Simon Skaarup Axelsen, som er frontmand i indiepopprojektet Eye Win Hoe og bosat i Aarhus.
I denne artikel handler det om alle de ting, der ligger udenom bookingen af selve koncerten. Det handler om det produkt, man som band tilbyder. Hvad gør promovering, og hvor meget betyder den gode indspilning? Få svarene her:
– Det er en mega god idé. Jo mere man kan sprede ordet og vise folk, hvem man er, jo bedre. Mange bands drømmer jo stadig om pladekontrakter og label deals og om, at der er nogen der tager hånd om dem og skubber dem videre. Typisk hæfter pladeselskaberne sig mere og mere ved, hvor meget man har været i stand til at opbygge selv, så jo flere følgere du har på de sociale medier, jo bedre.
Han tilføjer også, at det er en god måde at holde sine fans opdaterede på:
– Hver gang man synes, det giver mening at poste noget, så gør det. Det kan være noget så banalt, som at man sidder og skriver mails til bookere eller et videoklip, hvor man er på vej til øvelokalet. Så kan ens fans se, hvad der foregår, og hvad det næste skridt er. Spørg gerne en kæreste eller nogle venner, om de vil tage nogle koncertbilleder til koncerter, man kan lægge op. Lav nogle teasere for det bandet laver, så folk hele tiden kan følge med.
Hvis man har udstyret til det, kan man lave en optagelse fra øvelokalet, som man bruger til at sende ud i forbindelse med bookinger. Vil man gerne lave en studieindspilning, er der dog også her nogle overvejelser, man bør gøre sig.
Først og fremmest skal man være sikker på, at man kan sit materiale godt nok til at præstere, når optageknappen lyser rødt. Har man betalt for en studiesession med en tekniker og/eller producer, vil være ærgerligt at komme hjem med noget, som man ikke er tilfreds med.
Det kan være dyrt at indspille, og det er de færreste bands, der fra start har økonomien til et besøg i et professionelt lydstudie efter den klassiske model. Har man sit eget hjemmestudie, kan man imidlertid selv kan afsætte den nødvendige tid og styre processen, men fælles for alle konstellationer er, at man skal man overveje hvilke sange, man vil indspille.
Har man skrevet mange sange, bliver man nødt til at sortere lidt i dem, så tracklisten bedst muligt repræsenterer ens lyd og udtryk og ikke blot bliver en gentagelse af den samme type sangskrivning.
I dag er det dog også blevet mere almindeligt blot at udgive en enkelt single af gangen. På den måde kan man oftere pleje kontakten med sine følgere, idet der ikke behøver at gå så længe mellem udgivelserne.
– Jeg var selv overrasket over, hvor lidt en nødvendighed, det egentlig er. Det er langt senere i processen, at det egentlig er nødvendigt, end jeg troede. Da jeg startede ud, var jeg meget hooked på, at når jeg havde skrevet nok sange til en mindre udgivelse, så skulle den bare ud så hurtigt som muligt, så man kunne være pladeaktuel.
Axelsen kender mange, som er blevet ret professionelle og har fået masser af jobs udelukkende ved at spille koncerter og være aktiv på de sociale medier. Han tror, at liveklip er vigtigere, fordi de bedre når ud til bookere end demoer og EP’er fra et professionelt studie.
– Hvis jeg skulle give mig selv et råd tilbage i tiden, ville det være at få lavet nogle fede sange og komme ud og få dem spillet så meget som muligt live. Man kan også komme langt med at lave hjemmelavede indspilninger, og hvis man f.eks. har en Mac ligger der jo et indspilningsprogram klar på den ( red.: Garageband). Men et godt tip vil være at fokusere mere på at få skrevet nogle gode sange og blive god i øvelokalet. Jeg tror, det er der, der er mest at hente.