Guide til priser, produkter og betalinger

Guide til undervisere vedr. priser, produkter og betalinger på Musikundervisning.dk

 

I denne guide finder du svar på de fleste spørgsmål angående priser og betalinger. Er der nogen spørgsmål, som du ikke kan finde svar på, så send dem endelig til [email protected], så sidder vi klar til at hjælpe.

Soloundervisning, hold og events

I første sektion finder du svar på spørgsmål angående soloundervisning og i den næste sektion finder du svar på spørgsmål angående hold og events, og i den sidste sektion finder du svar på de mest almindelige spørgsmål vedr. Tilbud.

 

Vi ønsker at være med til at skabe et mere bæredygtigt marked for privat musikundervisning. Dette indebærer også at rådgive undervisere om at opkræve en rimelig pris for deres lektioner, som afspejler den faktiske tid brugt på forberedelse og undervisning, samt afspejler den tid, det har taget at opnå deres kompetencer. 


Indhold

Generelt

 

Klippekort

 

Holdundervisning og events

Tilbud

 


 

Soloundervisning, klippekort

 

 


1. Hvordan ændrer jeg min pris?

Log ind på din underviserprofil og gå til sektionen “Min konto” og vælg fanen “Prisindstillinger”. Her kan du prøve alle mulige prisindstillinger inden du klikker “Gem”. Vær opmærksom på at ændringerne træder i kraft med det samme du trykker på knappen “Gem”.

 


2. Er det muligt kun at ændre nogle af mine priser?

Ja. Hvis du er tilfreds med prisen for dine 60 minutters lektioner, men gerne vil øge prisen for dine 45 minutters lektioner en smule, så kan du blot gøre det.

 


3. Hvor ofte kan jeg ændre mine priser?

Så ofte som du vil, men vi anbefaler at du overvejer det nøje, inden du ændrer dine priser, da det kan skabe forvirring hos både nuværende og nye elever.


4. Hvornår og hvorfor bør jeg overveje at ændre mine priser?

Vi anbefaler, at du som minimum gennemgår din prisstruktur en gang årligt og overvejer om dine priser stadig reflekterer dit niveau og din erfaring. Inflation sker langsomt, men lidt efter lidt. Hvis du aldrig ændrer dine priser risikerer du, at værdien af dine udbetalinger langsomt udhules.

 


5. Hvordan bør jeg kommunikere prisændringer til mine nuværende elever?

Du kender dine elever bedst og ved hvordan du foretrækker at kommunikere til dem. Vi anbefaler dog, at du fortæller dine elever at din priser går op som minimum 30 dage i forvejen, og at du gør det på skrift eller ansigt til ansigt til en lektion.

 


6. Hvor meget bør jeg tage for min undervisning

Vi anbefaler at du overvejer hvilket beløb der vil være fair set ud fra din erfaring, dit niveau og den tid du bruger på forberedelse. Du kan dog aldrig vælge en pris, som er under den gældende minimumsløn.

De fleste mennesker er enige om, at prisen bør reflektere kvaliteten. Hvis du sælger din undervisning billigere end nødvendigt, risikerer du at sende et negativt signal om kvaliteten af din undervisning. Du risikerer også at tage del i at drive priserne ned, hvilket ikke blot har en effekt på dig selv, men også dine kollegaer.

 


7. Jeg er bekymret for, om mine elever bliver utilfredse, hvis jeg hæver min pris - Hvad skal jeg gøre?

Uanset hvad du vælger, så kan det måske hjælpe dig at vide, at vores erfaring gang på gang viser, at elever vægter læringen og kvaliteten af undervisningen, såvel som deres relation til underviseren højere end prisen. Det er faktisk meget sjældent at elever reagerer negativt til prisændringer. De ved hvor fantastisk du er, og at dine lektioner er alle pengene værd.

 


8. Hvem vælger priserne for min undervisning?

Det gør du. Du kan dog aldrig gå under den fastsatte minimums pris.

 


9. Hvorfor er prisen højere end det jeg får udbetalt?

Prisen er sammensat af din udbetaling + administrationsgebyret. Administrationsgebyret er lavest (16,67%) når eleven køber et 20 turs klippekort, og vi anbefaler alle undervisere at gør det klart for deres elever, hvordan de opnår den laveste pris for deres lektioner.

Ubrugte lektioner fra et klippekort er refunderbare, så der er ikke nogen hage ved det. Systemet er designet til at hjælpe underviserne med at tage snakken med deres elever om, hvorfor det er bedre at forpligte sig til et længere undervisningsforløb.

 


10. Hvad er en tank-op-aftale?

Når elever køber klippekort til undervisning hos dig, accepterer de også betingelserne for den automatiske tank-op-aftale, hvilket betyder at medmindre de afmelder deres tank-op-aftale, så vil deres klippekort automatisk blive fornyet når deres sidste lektion på klippekortet er afholdt. På denne måde kan undervisningen fortsætte problemfrit så længe det er ønsket uden ekstra administrative opgaver for hverken underviseren eller eleven.

 


11. Hvad sker der når jeg ændrer mine priser?

Hvis en eller flere af dine elever har en tank-op-aftale vil de modtage en besked på mail, når du ændrer dine priser, hvis det har en effekt på det produkt, de har - f.eks. prisen på 45 minutters lektioner. Vi anbefaler, at du fortæller dine elever på forhånd, hvis du planlægger at ændre dine priser, så det ikke kommer som en overraskelse.

Hvis ingen af dine elever har en tank-op-aftale vil de ikke automatisk få en besked, når du ændrer dine priser. Vi anbefaler stadig, at du giver dine elever besked på forhånd. Det giver dem også chancen for at købe et nyt klippekort før de nye priser træder i kraft. At give elever besked om prisændringer kan være en måde at få elever til at forpligte sig til et længere forløb.

Hvis du ikke har nogen aktive elever, foreslår vi, at du prøver et par forskellige priser, og ser om du kan finde et “sweet spot” for dit lokalområde. Nogle gange vælger undervisere at starte på en pris, som er lige under det, de normalt ville kræve for at få flere nye elever. Hvis du vælger at benytte dig af denne strategi, anbefaler vi at det kun er i begyndelsen af din karriere, hvor du gerne vil etablere dig som underviser og opnå en kritisk masse af elever på kort tid.

Hvis du gerne vil tiltrække flere elever, så er det ikke altid den bedste løsning at sænke dine priser, og vi er her for at hjælpe dig. Tag kontakt til os på [email protected] for at høre mere omkring dine muligheder for personlig markedsføring.

 


12. Hvad sker der med nuværende klippekort, afventende bookinger og refunderede lektioner?

Enhver ændring i din pris vil udelukkende have en effekt på fremtidige lektioner. Alt der allerede er i systemet, vil blive gennemført til din nuværende pris.


 

 

Holdundervisning og events

 


13. Hvad skal jeg inkludere når jeg sætter prisen på et hold?

Når du skal bestemme hvor meget det skal koste for den enkelte deltager, skal både medregne din løn og eventuelle udgifter til fx lokale-leje, indkøb eller lign. Den pris eleven betaler, udgøres af din løn, dine feriepenge, de faste admin. omkostninger, samt et mindre servicegebyr, der dækker transaktionsomkostningerne, når de betaler med kort. Nedenfor kan du se en oversigt over admin. omkostninger, som afhænger af hvor mange timer du har undervist gennem Musikundervisning.dk


14. Hvad admin. omkostningerne på hold?

Modsat klippekort, så varierer administrationsomkostningenre på holdundervisning ikke alt efter hvor mange lektioner, der er tale om. Admin. omkostningerne på hold, workshops og events ligger fast, baseret på dit membership level:

  • Platinum: 14%
  • Gold: 16%
  • Silver: 18%
  • Bronze: 20%
  • Basic: 22%

Jo flere timer du underviser, jo lavere bliver dine admin. omkostninger. Det gælder også for holdundervisning. Når du opretter hold, holdundervisning og workshops afhænger admin. af hvilket membership level du er på. Du kan læse mere om de forskellige membership levels her.

Eksempel: Hvis dit membership level er Silver, og du opretter en éndags-workshop, der varer fem timer, så er admin.omkostningerne 18%. Det samme gælder, hvis du efterfølgende opretter et hold, der strækker sig over otte uger - s¨er admin. omkostningerne også 18%.

 


15. Hvad er membership levels?

For hver afholdte undervisningstime du gennemfører på Musikundervisning.dk (både soloundervisning og holdundervisning) optjener du ancinietet som gør, at du løbende opgraderes på dit membership level og lavere administrationsomkostninger. Du kan læse mere om membership level her:

https://musikundervisning.dk/musik/membershiplevels


16. Hvordan skal jeg prissætte holdundervisning og workshops?

Når du opretter et hold anbefaler vi at du tager stilling til hvor meget du, som underviser, gerne vil tjene. Vi anbefaler at du evt. lader dig inspirere af hvad andre tager for lignende hold. Du kan finde oversigten over hold og her: 

https://musikundervisning.dk/holdundervisning

Vi anbefaler også at du løbende justerer dine priser. Hvis der fx er få tilmeldinger til et hold kan du evt. forsøge at sænke prisen lidt for at gøre holdet mere attraktivt for elever og deltagere. Omvendt kan du, hvis holdet bliver hurtigt fyldt, forsøge at hæve tilmeldingsprisen på dit næste hold.


17. Kommer der noget oveni den pris jeg sætter?

Når du har sat din pris pr deltager på dit hold tillægges der et mindre servicegebyr for deltagerne, som bl.a. dækker transaktionsomkostningerne på deres betalingskort og vedligeholdelse af det system, der muliggør at de kan betale i rater. Dette servicegebyr fremgår tydeligt på prisoversigten når deltagerne køber adgang til holdet.


18. Hvad skal jeg medtage i min beregning når jeg sætter prisen for et hold eller workshop?

Når du sætter din pris for tilmelding til dit hold skal du indtænke alle dine egne evt. ekstra udgifter. Hvis du fx mangler et lokale eller et sted at lave workshop og eller undervise et hold har vi flere gode samarbejder som du evt. kan benytte dig af. Tag fx et kig på vores samarbejdspartnere her: 

https://musikundervisning.dk/virksomheder/partnerskaber


19. Kan jeg ændre prisen på holdet eller workshoppen efter den er oprettet?

Du kan redigere i holdet alt det du vil indtil den første deltager er tilmeldt. Nør først den første deltager er tilmeldt, er det ikke længere muligt at ændre prisen for deltagerne.

 


 

Tilbud (Undervisningstilbud, tilbud om undervisning) 


 


 

20. Hvad er tilbud?

Tilbud er et tilbud om undervisning, som du skræddersyr til den enkelte elev og sender direkte til dem. Et tilbud kan indeholde lige så mange lektioner som du vil, og du vælger selv lektionernes varighed og pris til hvert enkelt særskilt tilbud du laver. Skulle du fx have lyst til at give forskellige priser til forskellige elever eller instrumenter, så er det muligt her.

 


 

21. Hvad er forskellene mellem Klippekort og Tilbud?

Hvor lektioner med klippekort er meget fleksibelt, så er tilbud lidt mere strikse. Tilbuddet som helhed, kan ikke refunderes, når først det er accepteret af eleven. Underviseren kan dog godt selv bestemme at hvis eleven melder afbud minimum X dage i forvejen, så kan lektionen rykkes til et andet tidspunkt, som underviseren vælger.

 


 

22. Kan man have flere elever i ét tilbud?

Ønsker du at lave et tilbud om undervisning til mere end én elev ad gangen, fx to søskende, skal du i stedet vælge "holdundervisning" i hovedmenuen, og oprette et privat hold.


 

23. Hvad sker der, når jeg sender tilbuddet til eleven?

Når du trykker på "send tilbud" til sidst i denne formular, sender vi eleven en email med et link til tilbuddet, hvor de kan se det igennem og betale. Du kan også selv se denne side, så snart tilbuddet er sendt. Linket kan altid findes via din holdoversigt på din konto.  


 

24. Hvordan kommer lektioner fra tilbud ind i min kalender?

Når et tilbud er sendt, sættes lektionerne automatisk ind i din kalender som ‘pending’,  og så snart eleven betaler, bliver de godkendt. Pending lektioner er orange, og godkendte lektioner er grønne.  

 


 

25. Hvorfor kan tilbud ikke refunderes?

Tilbud kan ikke refunderes fordi dato og tid er fastlagt på forhånd og det er tilbuddet om denne lektionsplan, som eleven accepterer. Derudover så ligger det implicit i dit tilbud at du som underviser har skræddersyet et forløb til specifikt til denne elev, hvor du forholder dig til deres nuværende niveau og behov, samt målsætning og bl.a. allerede har påbegyndt arbejdet med at planlægge indholdet af undervisningen samt fx indsamle, og eventuelt afholde udgifter til, undervisningsmateriale. Derfor er der heller ikke fortrydelsesret på tilbud, når først de er accepteret. Dette gøres eleven opmærksom på, på den side hvor de accepterer og betaler for tilbuddet, og her henvises også til Lov om visse forbrugeraftaler § 17 stk. 2 jf. § 9 stk. 2 nr. 2a, som er den lov, der giver hjemmel til dette. Det er den samme lov som fx betyder, at der heller ikke er fortrydelsesret på koncertbilletter.

 


 

26. Hvad hvis vi ikke kan blive enige om en tid for en erstatningslektion?

Hvis du har valgt at du tilbyder eleven erstatningslektioner, såfremt de blot giver besked inden for en tidsramme du selv bestemmer, så anbefaler vi at du tilbyder eleven tre forskellige muligheder for hvor lektionen kan flyttes til, så der er størst mulighed for at I finder en ny tid. Du er ikke forpligtet til at give mere end én (rimelig) mulighed. Afslår eleven den eller de tidspunkter, du foreslår, så har de afslået tilbuddet om erstatningslektionen, og har ikke længere krav på den. Lektionen betragtes derefter som afholdt, og du modtager løn for den.