Om Jesper Ø.
Jesper er uddannet på Dick Groove School Of Music, USA og efteruddannet på Rytmisk Musikkonservatorium. Derudover har Jesper en kandidatgrad i didaktik/musikpædagogik fra DPU, Aarhus universitet og en folkeskolelæreruddannelse. I øjeblikket er Jesper i gang med en uddannelse som kirkemusiker i orgelspil.
Jesper er aktiv rytmisk musiker, komponist og producer og har ca. 30 års undervisningserfaring i både klaver, komposition/produktion og som musiklærer i folkeskolen.
Jesper har altid haft en skabende tilgang til musik, hvilket også skinner igennem i hans undervisning. Han mener at undervisningen skal tage udgangspunkt i musikken som fænomen, det vil sige, det som musikken gør ved os og den viden om verden musikken afdækker for os.
Musik er ikke kun en færdighed der kan læres gennem teknisk dygtighed og disciplin, men noget iboende i os alle. Alle mennesker er derfor musikalske, og kan lære at spille musik hvis udgangspunktet er rigtigt. Udgangspunktet for læring kan være meget forskelligt, og for Jesper er improvisation og kompositorisk skaben derfor vigtige elementer for at kunne tilpasse undervisningens form og indhold til den enkelte elev.
Udover almindelig én til én undervisning tilbyder Jesper også videoundervisning i de tilfælde, hvor det kan være svært at finde en tid der passer begge parter. Det foregår ved at Jesper producerer en video om et specifikt problem som eleven gerne vil have svar på for at komme videre med sin øvning. Det kunne f.eks. være at eleven i en sammenspilssituation gerne vil have vejledning i, hvilken klaverrolle han/hun kan spille. Eleven sender så et link til det pågældende nummer og en lydfil fra sammenspilssituationen, hvor klaveret høres tydeligt. Jesper laver derefter en video med øveforslag til, hvordan eleven kan forbedre sit spil i den givne situation. Denne undervisningsform er dog ikke nogen erstatning for én til én undervisning, men kan være en hjælp til et specifikt problem i en travl hverdag.
Undervisning i klaver
Jesper underviser i klaver på alle niveauer.
Målet for undervisningen er at skabe grobund for elevens kreative potentiale. Derfor ligger Jesper vægt på en skabende tilgang til undervisningen. Dette gælder også tekniske discipliner som nodelæsning, akkompagnement og rytmeøvelser.
Jesper tager gerne udgangspunkt i musik som eleven selv har en interesse i. Sammen med eleven graves der ned i musikken for at opdage, hvad det er der rammer eleven, og hvordan dette transformeres til klaverspil, som eleven kan mestre. Det kan måske være nogle få toner i melodien, en rytmisk figur eller en simpel baslinie. Et typisk eksempel er de første toner i “Für Elise”. Dette danner udgangspunkt for improvisationer, hvor eleven øver sig i rytmisk koordination, skalaopbygning m.v. Eleven er således med til at skabe klaverarrangementet, så det passer bedst til elevens niveau.
Ideén er, at i stedet for at skulle spille “rigtigt” fra begyndelsen, opfordres eleven til gennem improvisation at forholde sig til, hvad det vil sige at spille “rigtigt”. Målet er ikke at eleven skal kunne reproducere et forlæg fuldstændig, men i stedet at eleven bliver i stand til at forholde sig refleksivt til musikken i forhold til personlig stil og formåen. Elevens interesse, deltagelse, engagement og fantasi bliver dermed styrende for undervisningens indhold og praksis. Det pædagogiske formål med dette er, at musikken og eleven åbner sig for hinanden for at skabe et rum af musikalitet og mening.
Første lektion
Hvis eleven har spillet klaver før, vil Jesper gerne høre et par eksempler for at tale om, hvilken retning undervisningen skal tage. Hvad skal der bygges videre på og hvad skal der tilføjes af nyt.
Hvis eleven ikke har spillet før, starter lektionen med at eleven bliver sat ind i klaverets opbygning og funktion. Dette sker gennem en kombination af eksperimenteren, undren og viden. Det er f.eks. ikke logisk at de lyse toner ligger til højre på klaviaturet og de dybe toner til venstre. Et andet spørgsmål er, hvorfor der er sorte og hvide tangenter?
Priser
Fra 261,60 DKK / 30 min.
Ved køb af klippekort til 20 lektioner.
Underviser i:
Klaver, Keyboard, Pro Tools, Ableton Live, Komposition, Musikproduktion
Ugedage:
Mandag / Torsdag / Fredag
Niveauer:
Begynder / Let øvet / Øvet / Avanceret
Aldersgrupper:
Børn / Teenagere / Voksne / Seniorer
Anbefalinger af Jesper Ø.
Merete Rønde
Oprettet den 20/10/16
Karen Nyholm Møller
Oprettet den 06/10/16
charlotta holm
Oprettet den 16/09/15
Jesper Ø.'s fremhævede kompetencer
Det starter som regel her:
Gennemsnitlig svartid 4 t. og 1 min.
Undervisningssteder
-
Hurtig til at svare
- Svarer I gennemsnit nye elever inden for 48 timer.
-
Præsentationsvideo
- Har en præsentationsvideo af sig selv.
-
Gode anbefalinger
- Underviseren har mindst 3 anmeldelser fra elever og mindst 4 stjerner i gennemsnit.
-
Højt engagement
- Mindst 75% af underviserens elever, tager mere end 5 lektioner.
Det starter som regel her:
Gennemsnitlig svartid 4 t. og 1 min.