Sofus Preisel

Sofus Preisel profil er i øjebliket inaktiv. Du kan søge videre ved at gå til vores søgemaskine

Om Sofus Preisel

Mit navn er Sofus og jeg studerer klassisk klaver på Det Jyske Musikkonservatorium. Jeg underviser alle aldre og niveauer. Alle er velkomne, jeg kan bare godt lide at lære fra mig!

Undervisningen
I min undervisning vægter jeg fordybelse og indlevelse. Jeg vil gerne have at mine elever oplever glæden ved at spille musik helt fra starten af. Hvad får det her stykke til at lyde godt? Hvilke stemninger og historier er der i stykket?

For at man kan opnå en stor musikalsk indlevelse i sit eget spil, er det nødvendigt med god klaverteknik og teoretisk forståelse. Min strategi for at et opnå dette høje niveau er ved at have det trygt og sjovt. Jeg stræber altid efter at skræddersy øvelser til mine elever, så de passer efter deres behov og personlighed.
Helt konkret så indeholder min undervisning nodelæsning, becifringsspil, musikhistorie og -teori, positur, teknik, genrebevidsthed, analyse, øveteknikker og improvisation.

Undervisningens indhold for den enkelte elev udvælges ud fra en forventningsafstemning. Undervisningen vil se forskellig ud hvis du er er en producer der vil være bedre til at bruge sine keys i studiet, en der ønsker at kunne akkompagnere til fællessang eller en der lige ud vil tilegne sig klaveret som sit instrument.

I min undervisning er jeg meget opmærksom på at mine elever er i en læringssituation der tager udgangspunkt i en som individ. Det er noget man sjældent oplever i f.eks. folkeskolen. Jeg er overbevist om at den individualiserede læringsform kan være et fantastisk redskab til at opdage nye potentialer i en selv. Så selvom eleven vælger klaveret fra senere i livet, håber jeg stadig at eleven har fået selvtillid og en anden forståelse for hvordan han/hun kan lære.

Første Lektion
Den første lektion kommer primært til at være en samtale mellem mig og eleven, hvor man også kan spille noget for mig. Min første prioritet kommer til at være at skabe et trygt rum for min elev. Hvordan det lige foregår, afhænger naturligvis meget af hvilket menneske jeg sidder foran, men fælles for alle vil jeg have en glad og munter dialog, få en idé om hvilket niveau eleven er på, hvilke forventninger han/hun har til undervisningen, hvad for noget musik eleven kan lide og i det hele taget få et førstehåndsindtryk.

Lignende undervisere

...