Mange musikelever giver hurtigt op

Langt hen af vejen går det strålende for musikundervisningen i Danmark. Efterspørgslen er så stor, at de offentlige musiktilbud har lange ventelister, og nye undervisningsformer vokser frem med digitaliseringen. Men mange elever går desværre glip af de helt store gevinster.

”Lad os sammenligne at spille musik med at kaste en bold. Alle kan finde ud af det, og af og til rammes målet. Hvis du vil blive rigtig dygtig, skal du bruge tusindvis af timer på det, og du skal have hjælp og undervisning fra dem, som kender boldens færden.”

Sådan beskriver den færøske musiker og sangskriver Teitur værdien af en vedholdende indsats og hjælp fra erfarne musikerundervisere. I gymnasieårene gik Teitur på det musikalske grundkursus MGK i Holstebro, og han har også fået undervisning i komposition af Bent Sørensen. Han albumdebuterede i 2003 på Universal Music og har sidenhen udgivet syv albums. Han har vundet to Danish Music Awards og spillet mere end 1000 koncerter over det meste af verden. Hans sange er sunget af bl.a. Seal, Corinne Bailey Rae og DR Pigekoret, og om lidt er Teitur blandt de udvalgte deltagere i næste sæson af TV2’s populære underholdningsprogram Toppen Af Poppen. Gennem mange års arbejde med musikken har han udviklet sine musikalske evner, og uden at tage æren fra Teitur eller betvivle hans unikke talent, så har de mange successer til en vis grad også skyldtes, at han undervejs har trukket veksler på andres kunnen og viden om musik.

 

Tæl til 10

En statistisk undersøgelse lavet af Danmarks største digitale musikskole Musikundervisning.dk viser, at omtrent 75% af de elever, som går i gang med undervisning i et musikinstrument, vælger at droppe timerne i løbet af de første ti lektioner. Hvorfor daler motivationen så hurtigt? Det kan skyldes mange forskellige årsager, der ikke nødvendigvis kun har med musikundervisning at gøre.

Musikundervisning.dk udbyder lektioner med nogle af landets dygtigste musikundervisere. Blandt andet Søren Jensen, som med musikundervisningsbogen Kadaboum står bag en af de bedste sælgende trommebøger på dansk siden udgivelsen i 2011.

”Jeg tænker, at musikundervisning har store læringspotentialer, der også rækker udover musikkens domæne og ind i mere almenmenneskelige dimensioner. Jeg arbejder meget med fordybelse og evnen til at lytte, og jeg er overbevist om, at musik kan understøtte blandt andet de områder. Og så skal vi have blik for teknologiens muligheder, som dog aldrig kan erstatte undervisningen ansigt til ansigt,” siger Søren Jensen

”Det er ikke alle elever, der kan eller skal være fremtidens nye musiknavn. Arbejdet med musikken bærer en stor værdi i sig selv, og derfor ville jeg da ønske, at flere holdt motivationen oppe i længere tid,” tilføjer han.

 

Som en forvirret pinballkugle

Det digitale har gjort sit nærmest allestedsnærværende indtog, og det påvirker os alle på godt og ondt. Nye muligheder er opstået og hidtil ukendte udfordringer er vokset frem.
Hjerneforskningen taler om den såkaldte pinball-effekt, der beskriver en af de mange konsekvenser, som det digitale har afstedkommet. SMS’er, Facebook-likes, mail-notifikationer og alverdens andre digitale distraktioner overvælder og udmatter hjernen, som kommer på overarbejde. Vi må multitaske på bekostning af fordybelsen.

”Et kvalificeret gæt kan være, at også musikundervisningsområdet skal forholde sig til tendensen. Som et musikskoleprojekt, der er født ind i det digitale, må vi være særligt opmærksomme på, hvordan teknologier både kan være en del af problemet og løsningen, når vi udvikler fremtidens digitale musikskole,” siger Asbjørn Blakstad Eggers, der stiftede Musikundervisning.dk i 2014.

”Når Teitur beskriver musikalsk læring som et forsøg på at begribe “boldens færden”, så får jeg lyst til at blive i metaforen og tilføje, at bolden i dag - jævnfør pinball-effekten - bevæger sig på nye og mere stressende betingelser. Hvordan skaber vi tidssvarende læringssituationer? I første omgang har vi netop lanceret et sæsonundervisningstilbud , der forhåbentlig kan medvirke til, at eleverne holder fast i længere tid, men jeg er ikke i tvivl om, at vi må forholde os endnu mere til udfordringerne i fremtidens digitale læringsmiljøer,” afslutter han