Guide til undervisere med voksne elever

Voksne elever udgør en, for nogen, overraskende stor del af det samlede antal elever på Musikundervisning.dk. Arbejdet med voksne tilføjer en bred vifte af oplevelser og udfordringer. Vi har i det sidste stykke tid haft flere interessante samtaler med undervisere om nogle specifikke tilgange til undervisningen, som kan forbedre oplevelsen og øge udbyttet for både elev og underviser.


Undervisning af voksen



Indhold

  1. Start stille og roligt ud

  2. Sæt grænser

  3. Afstem forventninger

  4. Del din erfaring


1. Start stille og roligt ud

I takt med at vi bliver ældre, bruger vi mindre og mindre tid på de områder, hvor vi kommer udenfor vores comfortzone. At blive elev igen, begynde på noget nyt, kan føles som store udfordringer som voksen. Det er ikke usædvanligt, at din nye elev kommer til undervisningen hos dig med en spændt eller nervøs følelse i kroppen, særligt når det er første lektion. Vær opmærksom på, at det vil tage noget tid at lære dig at kende og opbygge en tillid til dig.

Forvent ikke at komme i gang med at spille med det samme, men hav nogle åbne spørgsmål klar, så du kan lære eleven at kende og hjælpe dem til at føle sig trygge. En af de undervisere vi har talt med beder nye voksne elever om at foreslå et stykke musik, som de kan lytte til sammen. At lytte til og tale om musik som eleven er vild med, er et godt redskab til hurtigt at skabe et stærkt bånd med eleven.

At fortælle eleven om cyklussen i undervisningen fra begyndelsen, hjælper eleven med at få en struktur, som bliver fundamentet for deres musikalske udvikling. Instruktion ledt af underviseren, at øve eller spille derhjemme, feedback fra underviser, mere instruktion, mere øvning, mere feedback, og sådan fortsætter det. Denne samtale kan hjælpe eleven med at tilgå deres læringsproces med en større tålmodighed end hvis de blot fokuserer på den næste lektion. Vi anbefaler altid at en voksen elev afholder de første 5 lektioner, inden de reflekterer over, om deres udvikling harmonerer med deres mål.



2. Sæt grænser


Det kan være en fristende tanke at “adfærdsstyring” kun er forbeholdt arbejdet med børn, men undervisere der regelmæssigt arbejder med voksne påpeger meget hurtigt, at dette ikke er tilfældet! Den udfordring der uden sammenligning oftest nævnes er….. at sludre. Voksne taler for meget. Det er muligvis forbundet med nervøsiteten, da samtalen kan give en pause fra de udfordringer, som er forbundet med at lære.

Vær meget opmærksom på det, særligt i de første par lektioner. Hvis ikke man har det i mente, kan samtalen desværre komme til at overtage for musikken. På lang sigt kan det være meget fordelagtigt at finde nogle strategier, hvor man stille og roligt kan lede opmærksomheden tilbage på musikken.

Relationen er også et nøgleord i denne sammenhæng. For den uerfarne underviser kan grænsen mellem underviser/elev og venskab godt blive sløret. Dette fører ofte problemer med sig. Det er dit job som underviser at sikre, at den professionelle grænse fastholdes. Indenfor denne grænse kan en sikker og venskabelig relation godt udvikle sig over tid.



3. Afstem forventninger


Voksne kan i årevis have gået med en drøm om at lyde som deres yndlings artist. Det kan komme som et chok, når det begynder at gå op for dem, hvor lang tid det vil tage at nå målet. Deler du tingene op i meget specifikke, meget opnåelige mål, kan det hjælpe eleven med at fokusere på det næste skridt i stedet for den lange rejse, som ligger foran dem. Gør du enhver lektion til en spændende og lærerig musikalsk oplevelse vil det hjælpe til at rejsen føles indsatsen værd, uanset hvor lang den er.

Hvor hurtigt rejsens mål nås er selvfølgelig afhængig af, hvor meget tid eleven kan bruge på at øve. At have ærlige samtaler med eleven om, hvad der kan lade sig gøre, vil hjælpe dig til at skræddersye undervisningen til den enkelte. Er det svært for eleven at finde tid til at øve mellem lektionerne, kan det være en god strategi, at foreslå længere lektioner og bruge mere tid på at repetere teknikker og øvelser til lektionerne. Du kan også øge den musikalske udvikling ved at akkompagnere eleven.



4. Del din erfaring


Vi håber, at du fandt noget værdi i vores samtaler med erfarne undervisere. Hvis du gerne vil bidrage til samtalen, så er du meget velkommen til at sende os citater eller observationer, så vil vi med glæde tilføje dem på denne side.

Du kan dele din erfaring ved at skrive til os på [email protected].