Shahin Aakjær har rappet siden han var 11 år og lærte at trykke "record" på sin båndoptager, og har fortsat siden. Under navnet "Fabeldyret" har han u... læs mere
Jeg hedder Emil Oscar, jeg har skrevet sange og rappet siden jeg var 14 år gammel. Jeg har udgivet meget musik, samt skrevet sange for adskillige folk... læs mere
Ikke flere resultater
Du kender det måske… Du har investeret en masse tid, penge og energi i at blive en god musiker. Nu vil du gerne have din musik ud af øvelokalet og ind hvor andre kan høre... Læs mere
Musik handler ikke kun om at kunne spille guitar eller synge. Musik er sit eget udtryk og kræver en anden måde at bruge hjernen på. Derfor burde musik bruges i alle former f... Læs mere
Det kan godt være svært at holde motivationen oppe og blive ved med at øve på sit instrument. Vi har spurgt den erfarne klaverunderviser Poul Rosenbaum om, hvad man kan g&o... Læs mere
Musikundervisning.dk har besluttet at indføre minimumsløn for at signalere til både undervisere og elever, at underviserne har krav på en værdig betaling Tidligere k... Læs mere
Efter flere års dialog mellem musikundervisning.dk og Dansk Musikerforbund har platformen for musikundervisere og forbundet endelig indgået en ny og vigtig overenskomstaftale Det er f&o... Læs mere
Seks venner fandt hinanden på musikefterskolen Klejtrup og dannede bandet Swartzheim. Nu er de gået videre til finalen i den store Emergenza konkurrence for upcoming bands Du kender m&a... Læs mere
I de danske folkeskoler er der for lidt musikundervisning. Sådan lyder det fra Dansk Komponistforening, der gerne så, at der var mere undervisning i at skabe musik Det at skabe musik og... Læs mere
I Danmark er der kommet fokus på, at kønsbalancen i musikbranchen er helt skæv. Og for at komme det til livs, handler det om at skabe flere musikfællesskaber for piger, lyd... Læs mere
Selvom Danmark nu har åbnet helt op og alle børn er tilbage i skole, er det stadig til en hverdag, hvor musik ikke fylder særlig meget i folkeskolen. Og det skyldes ikke manglend... Læs mere
Corona har haft rigtig mange konsekvenser i alle lag af samfundet. En af dem er, at musikundervisningen blev aflyst i de fleste danske folkeskoler. Vi har talt med formand for musiklærerforen... Læs mere
Det hårde sprog i rap og hip hop, behøver ikke at give børn og unge et grimmere sprogbrug eller et fornedrende kvindesyn. Tværtimod kan man give børn en større sprogforståelse, ved at bruge rap aktivt i musikundervisningen. Eksperter mener, at rap kan være med til at udvikle sproget hos børn og unge, og gøre dem mere reflekterede over deres hverdags-sprogbrug. Børn lærer at blive bevidste om deres eget sprog – f.eks. hvad det gør for sproget, at bruge bandeord, som man jo ofte gør i rap. Rap er en af de genrer, der bedst fanger børnene, der hvor de er, og kan engagere dem, fordi det er hængt op på, og tager udgangspunkt i, deres eget hverdagssprog.
I Nivå kan du få rap undervisning af vores dygtige og erfarne undervisere. Undervisningen vil tage udgangspunkt i den enkelte elev, således at der tages hensyn til niveau, ønsker, mål og ambitioner.
I undervisningen kan man bl.a. arbejde med:
- Rap-teknik
- Rytme/flow/rim
- Tekstskrivning
- Komposition
Når du går til rap-undervisning, vil det være oplagt at skrive dine egne tekster. Hos Musikundervisning.dk kan du få hjælp til dette. Har du en skriveblokade, eller vil du bare gerne lære nogle teknikker til, hvordan man bliver bedre til at skrive tekster, eller har du brug for en til at sparre med, så kontakt en af vores sangskrivnings undervisere ovenfor. Har du nogle spørgsmål til Musikundervisning.dk kan du også kontakt kontoret på mail [email protected] eller telefon 50 50 12 03.