Firklange og femklange

I denne artikel kan du læse om hvordan man kan gøre sin musik mere spændende ved at udvide sine akkorder med firklange og femklange. Når du har læst denne artikkel kan du gå videre med vores artikel om seksklange og syvklange.


Close-up af mandehænder der spiller klaver


Firklange


7'er akkorder

Hvis der står et 7-tal efter en akkord betyder det, at der er blevet tilføjet en lille septim til treklangen, så den nu er en firklang. Dominantakkorder har tit tilføjet en 7’er. Det gælder stadig, at hvis der ikke står et lille m, er akkorden dur – og hvis der står et lille m, er akkorden mol.
Eks: C7 = c – e – g – b
C med tilføjet lille septim. Den indeholder grundtone, stor terts, kvint og lille septim.
Eks: Cm7 = c – es – g - b
Cm med tilføjet lille septim Den indeholder grundtone, lille terts, kvint og lille septim.

Maj7 akkorder

Hvis der står maj7 eller en trekant: ^ efter akkordens grundtone, betyder det, at det er en durakkord med tilføjet stor septim.
Eks: Cmaj7 / C^ = c –e – g - h
C med tilføjet stor septim. Den indeholder grundtone, stor terts, kvint og stor septim.
Eks: Cmmaj7 / Cm^ = c – es – g – h
Hvis der står mmaj7 eller m^ efter akkordens grundtone, betyder det, at det er en molakkord med tilføjet stor septim. Denne akkord er ret sjælden. Den indeholder grundtone, lille terts, kvint og stor septim.

6'er akkorder

Hvis der står et 6-tal efter akkordens grundtone, betyder det, at den har fået tilføjet en stor sekst – og altid en stor sekst. En subdominant har ofte en tilføjet sekst, men andre funktioner kan også have det (se artikel om funktionsanalyse).
Eks: C6 = c – e – g - a C med tilføjet stor sekst. Den indeholder grundtone, stor terts, kvint og stor sekst.
Eks: Cm6 = c – es – g - a Cm med tilføjet stor sekst. Den indeholder grundtone, lille terts, kvint og stor sekst.

Add9 akkorder

Add er en forkortelse for at ”addere”, som betyder at ”plusse” eller at ”tilføje”. I en add9-akkord tilføjer man derfor 9’eren, den store none. En stor none er den samme tone som den store sekund, bare en oktav over (se sammensatte intervaller), men i praksis spiller man tit en add9-akkord, hvor 9’eren netop ligger lige midt imellem grundtonen og tertsen. Det giver en ”tæt” klang og bruges meget i pop!
I modsætning til en akkord, hvor der bare står 9 efter grundtonen, skal man ikke medtage 7’eren! Akkorden består af grundtone, terts, kvint og stor none/stor sekund
Eks: C9: c – e – g – d
Eks: C9: Ofte lægges 9’eren ned som en ”2’er”: c – d – e – g


Femklange


I femklange tilføjer man endnu en tone, så der nu er fem forskellige toner.

9'er akkorder

Hvis der står et 9-tal efter akkordens grundtone, betyder det, at der både skal tilføjes en 7’er (lille septim) og 9’er (stor none/sekund) til akkorden. Man gider ikke at skrive både 7 og 9, så derfor nøjes man bare med 9-tallet, som så indbefatter 7’eren.
En 9-akkord har altså i alt fem toner: Grundtone, terts, kvint, lille septim og stor none. En stor none er det samme som en oktav + en stor sekund (se sammensatte intervaller).
Eks: C9 = c – e – g – b – d
En C7 med tilføjet 9’er. Den indeholder grundtone, stor terts, kvint, lille septim og stor none.
Eks: Cm9 = c – es – g – b – d
En Cm7 med tilføjet 9’er. Den indeholder grundtone, lille terts, kvint, lille septim og stor none.

Maj9 akkorder

Hvis der står maj9 eller ^9 efter akkordens grundtone, skal der tilføjes en maj7’er (stor septim) og en 9’er (stor none/sekund). Ligesom med 9’er-akkorden gider man ikke at skrive både maj7 og 9 – hvis man skriver maj9, betyder det derfor, at begge toner tilføjes til treklangen. Den består altså af grundtone, terts, kvint, stor septim og stor none.
Eks: Cmaj9 = c – e – g – h – d En Cmaj7 med tilføjet 9’er. Den indeholder grundtone, stor terts, kvint, stor septim og stor none.
Eks: Cmmaj9 = c – es – g – h - d
Denne akkord, udtalt ”c-mol-maj-ni” er meget sjælden, men bruges tit som afslutningsakkord i  fx James Bond-temamelodierne! Den har en meget karakteristisk og agentagtig lyd. Den består af grundtone, lille terts, kvint, stor septim og stor none.

6/9 akkorder

Akkorden findes især i funk og jazz, især i durform – den er ganske sjælden i molform, hvor den nok findes mest i latin/bossa nova. Og så lyder den lidt ligesom James Bond-akkorden maj9. Den tilføjer, som navnet antyder, en 6’er (stor sekst) og en 9’er (stor none – dvs. oktav+stor sekund) til akkordens grundtone. En C6/9 udtales ”C-seks-ni”.
Eks: C6/9 = c – e – g – a – d
Eks: Cm6/9 = c – es – g – a - d


Modtag musikundervisning


Ønsker du at få undervisning af en dygtig underviser med relevant uddannelse og flere års erfaring, så tilbyder Musikundervisning.dk undervisning i musikteori flere steder i landet. Du kan her se hvor du blandt andet har mulighed for at få undervisning:

Undervisning i musikteori i Aalborg

I Aalborg tilbyder flere af vores undervisere undervisning i musikteori. De har alle flere års erfaring samt relevant uddannelse, så vi sikrer dig den bedste undervisning. Se vores undervisere i Aalborg på vores oversigt. Se listen af undervisere i Aalborg her.

Undervisning i musikteori i København

I København har Musikundervisning.dk et bredt udvalg af kompetente undervisere i musikteori. Se listen af undervisere i København her.

Undervisning i musikteori i Aarhus

Bor du i/nær Aarhus, tilbyder vi også her undervisning i musikteori, uanset niveau og alder. Se listen af undervisere i Aarhus her.






Hvem er Musikundervisning.dk?


Musikundervisning.dk er en musikskole med samlingspunkt på en hjemmeside, hvor vi skaber kontakten mellem underviser og elev. Vores formål er at skabe mere musik i Danmark! Vi tilbyder undervisning til alle uanset alder og niveau, da vi har kompetente og dygtige undervisere, som alle har flere års erfaring med musikken. Hvis du har nogle spørgsmål til undervisningen, konceptet eller vores undervisere, så er du altid meget velkommen til at kontakte Musikundervisning.dk på telefon 50 50 12 03 eller mail [email protected].