Lær at spille klaver

De fleste ved, hvordan man får et klaver til at give lyd fra sig. Men der er et stykke fra at bokse på de hvide tangenter til at koordinere to forskellige rytmer i højre og venstre hånd, mens foden styrer fortepedalen i forskudt tempo. Selvom klaveret – og ikke mindst flygelet – kan virke stort og overvældende, er der heldigvis kort vej til at spille nemme melodier og flotte klange.

Her har vi sammensat en guide til klaveret, så du hurtigt kan få en grundlæggende forståelse af instrumentet. Du finder også gode råd til at komme i gang og får forudsætninger for at vælge den rigtige undervisning. Tryk her for at komme i gang med det samme!


Hands of man playing upright piano



Klassisk eller rytmisk klaver


Klaveret har altid været og er stadig de klassiske komponisters foretrukne værktøj, når ny musik skal skrives og struktureres. Det skyldes først og fremmest instrumentets mulighed for at spille flere stemmer på samme tid, men også dets tidløse klang, der ikke synes at farve musikken i en bestemt retning. Klassisk klavermusik tæller alt fra “Für Elise” til smuk kammermusik og store symfonier og forbindes historisk set med navne som Beethoven og Chopin og med solister i kjole og hvidt.




Rytmisk klaver derimod leder tankerne hen på alt fra jazzjams og poppianister til sangskrivere og synthesizers, og i dag kan man finde klaveret i alle genrer hele vejen fra højskolesang til hiphop. Om det skal levere baggrundsmusik eller træde frem i spotlyset som soloinstrument er helt op til personen på klaverbænken.


Klaverets dele


Klaverinstrumentet består af sorte og hvide tangenter samt pedaler, der betjenes med fødderne. Når pianisten trykker på tangenterne, opstår tonerne ved at en lille hammer slår en eller flere strenge an inde i klaveret. Lydstyrken bestemmes alt efter, hvor hårdt der trykkes på tangenten, om låget er åbent og om der trykkes på den såkaldte “soft”-pedal.

Tangenterne på et klaver kan siges at svare til tasterne på computerkeyboard – de repræsenterer alle et bogstav, i klaviaturets tilfælde navnet på den tone, der spilles. Mellem hver tangent er der en halv tone, og det vil sige, at der fra tonen C til det næste C (en oktav højere) er 12 halvtoner. Med andre ord findes der kun 12 forskellige toner på et klaver, og de gentages med hver oktav.




På billedet kan du se tonernes navne. De blå toner kan have to tilsvarende navne, alt efter hvilket fortegn der anvendes, nemlig enten et kryds (skrives # som på billedet) eller et b. Det kaldes fortegn, fordi tegnet står før selve tonen i en node og ikke efter, som når man skriver tonerne enkeltvis i becifring (som på billedet).

Et kryds betyder, at tonen hæves med en halv tone, og et b betyder, at tonen sænkes en halv tone. Eksempel: Hvis man i noden har et C med kryds, bliver det til et C#. Således svarer C# og Db til den samme tone: En halv tone over C er det samme som en halv tone under D. Det er imidlertid tonearten, der afgør notationen.

Her kan du se, hvordan tonerne ser ud på noder med krydseksempler (#):


toner med kryds

Akkorder og becifringer


På et klaver kan man spille harmoniske flerklange, også kaldet akkorder. I sangbøger står der ofte bogstaver over noden, og de henviser til de akkorder, der skal spilles sammen med melodien. I dette tilfælde vil eksempelvis et “C” henvise til en C-akkord og ikke til enkelttonen C. Denne form for akkordnotation kaldes for becifring.




En akkord kan bestå af mange toner, dog minimum tre. Den får navn alt efter, hvilke toner der indgår (grundtone, terts, kvint osv.).

Vi holder os her til det simple og tager fat i treklangene, da de er lettest at forstå og udføre, når man skal lære at spille klaver.

En treklang

En treklang består af tre toner: En grundtone, en terts og en kvint. Grundtonen er den, der giver navnet til akkorden. I en C-mol-akkord er C grundtonen og i en D-mol-akkord er D grundtonen osv. Man kalder også grundtonen for 1, for at forstå systemet i akkorderne.

En terts har sit navn, fordi den ligger som tredje tone i skalaen talt fra grundtonen. Tertsen er den, der ‘farver’ akkorden: Hvis en terts er lille, bliver akkorden mol, og hvis den er stor, er akkorden dur. Efter samme logik ligger kvinten på skalaens femte trin talt fra grundtonen.




Hvis du spiller 1 + 3 + 5, i en C-skala (se billedet ovenfor), lyder en C-dur-akkord. Spiller du den sorte tangent lige under/før 3. trin (skift tonen E ud med Eb), giver det en C-mol. Durakkorder siges at have en lys, livsglad klang, hvorimod molakkorder har en mørk, melankolsk klang. Se om du kan høre forskel, når du ændrer tredjetrinnet i din treklang!

Tertsstabler, omvendinger og udvidelser

Når man er blevet rutineret i de basale treklange, er man klar til at tage skridtet videre. Akkordsystemet er grundlæggende opbygget på tertsstabler, og når man først har forstået logikken i det, kan man sammensætte alle typer akkorder.

Eksempler:

  • En formindsket akkord er to små tertsintervaller oven på hinanden.
  • En forstørret akkord er to store tertsintervaller oven på hinanden.
  • En 7-akkord er en firklang bygget af tre tertsintervaller oven på hinanden inden for skalaen.

Når du føler dig mere sikker, kan du begynde at lave det, der kaldes omvendinger af akkordernes tonerækkefølge. F.eks. kan man spille grundtonen øverst, tertsen nederst og kvinten i midten. Det gør man eksempelvis, når man skal akkompagnere andre, der synger en melodi, så man kan styre hvordan tonerne spiller sammen.


Køb af klaver


Skal du have et akustisk klaver eller et digitalt klaver (el-klaver)? Her er en liste med ting, der er gode at være opmærksom på, når du skal vælge klavertype:

Digitalt klaver

Fordele:

  • Lyden fra et digitalt klaver frembringes ikke mekanisk – et digitalt klaver skal altså ikke stemmes!
  • Du kan tilslutte hovedtelefoner, så du ikke forstyrrer andre, mens du spiller og øver.
  • Der er ofte indbygget metronom i klaveret, så det er lettere at holde takt og tempo, når du øver dig.
  • Et digitalt klaver vejer ikke lige så meget som et akustisk klaver og kan nemmere flyttes – ofte kan det også skilles ad.
  • Digitale klaverer er oftest billigere end akustiske (afhængig af model).

Ulemper:

  • Lyden kan blive lidt for mekanisk, og man har ikke indflydelse på klangdannelsen.
  • Man kan ikke lave den samme frasering som på et akustisk klaver, eftersom lyden frembringes elektronisk. Du kan altså ikke arbejde med tangenterne og herved variere lyden fysisk.
  • Klangen er mere “tør” (jo billigere model jo “dårligere” klang og lyd).
  • Hvis tangenterne ikke er vægtede, er anslaget lettere, så din teknik bliver ikke så veludviklet, som hvis du øver dig på et akustisk klaver.

Akustisk klaver

Fordele:

  • Det akustiske klaver har en varieret og levende lyd, der er naturligt frembragt.
  • Du kan arbejde med klang og udtryk, fordi du selv fysisk slår klaverstrengen an – du kan altså selv styre dynamikken, alt efter hvor hårdt du trykker på tangenten.
  • Du opøver den bedste teknik på et akustisk klaver, fordi hele tonedannelsen er afhængig af din kontrol og styrke i fingrene samt din balance i underarmen.

Ulemper:

  • Et akustisk klaver skal stemmes, hvilket kræver en professionel fagmand.
  • Det er ikke så nemt at flytte et akustisk klaver.
  • Et akustisk klaver er ofte dyrere end et digitalt klaver – især hvis det skal være god kvalitet.

Gode råd til begyndere

Vi har herunder samlet nogle gode råd til dig, som er ny ved klaveret.

1. Øv dig dagligt

Det giver bedre resultater at øve 10 minutter hver dag end 1 time en gang om ugen. Det hjælper også med at tilvænne og træne fingrene. Hold instrumentet inden for rækkevidde, så du ikke først skal bruge halvdelen af øvetiden på at blive klar.

2. Spil fra hjertet

Det lyder som en kliché, men det vigtigste i musik er, at det kommer fra hjertet, og at man ikke tænker på at skulle præstere eller føre sig frem - det skal være sjovt at spille musik!

3. Brug hænderne rigtigt

Det er vigtigt at bruge hænderne korrekt for at få den bedst mulige lyd, men også for at være sikker på at undgå skader eller andre gener, når man spiller og øver.

Fingre og håndled skal vænne sig til arbejdet, og i starten kan man få ømme led, hvis man spiller for længe af gangen. Hvis der til gengæld går for lang tid mellem øvelserne, opbygger man ikke den nødvendige styrke og færdighed. Se råd nummer 1.

4. Husk at holde pause

Man skal også vænne sig til at bruge fingrene uden at spænde i håndled, underarm, albue og skulder. Hvis man føler ubehag i hånd og arm, skal man skifte stilling og holde en pause for at undgå skader. I starten kan det føles som en udfordring at tilvænne sig, men det kommer hurtigere end man tror.

5. Sværhedsgrad og motivation

Kast dig ikke ud i noget, der er for svært - og del det op. Start med at spille melodiens toner, derefter den rigtige rytme og til sidst samtidig. Fortæl din lærer, hvad du gerne vil lære, så I sammen kan planlægge den helt rigtige undervisning for dig. Det er altid en succesoplevelse, når man pludselig kan spille med på sine yndlingssange!




Nemme sange at spille på klaver


Hvis du allerede har en klaver, og godt kunne tænke dig at lære nogle sange, så har vi en række artikler hvor du kan lære at spille nogle populære sange her:




Få klaverundervisning


Ønsker du at få undervisning af en af vores kompetente undervisere, som alle har relevant uddannelse og flere års erfaring, så tilbyder Musikundervisning.dk klaverundervisning. Du kan her se nogle af vores undervisere rundt omkring i landet:

Klaverundervisning i København

Vores klaverunderviser Csilla fra København har hjulpet os med denne artikel.
Se listen af alle vores undervisere i klaver i København (både solo- og holdundervisning)

Klaverundervisning i Aalborg

Vores klaverunderviser Liv fra Aalborg, har også været behjælpelig med denne artikel.
Se listen af undervisere i klaver i Aalborg

Klaverundervisning i Odense

Musikundervisning.dk tilbyder også klaverundervisning i Odense, hvor vores klaverunderviser Alexander fra Odense, også har været med til at udarbejde denne artikel.
Se listen af undervisere i klaver i Odense

Klaverundervisning i Aarhus

Musikundervisning.dk tilbyder også klaverundervisning af kompetente og erfarne undervisere i Aarhus.
Se listen over klaverundervisere i Aarhus


Hvem er Musikundervisning.dk?


Musikundervisning.dk er en musikskole med samlingspunkt på en hjemmeside, hvor vi skaber kontakten mellem underviser og elev. Vores formål er at skabe mere musik i Danmark! Vi tilbyder undervisning til alle uanset alder og niveau, da vi har kompetente og dygtige undervisere, som alle har flere års erfaring med musikken. Hvis du har nogle spørgsmål til undervisningen, konceptet eller vores undervisere, så er du altid meget velkommen til at kontakte Musikundervisning.dk på telefon 50 50 12 03 eller mail [email protected].

Vores kunder elsker Musikundervisning.dk

"Min datter Alba er blevet undervist i guitar af Anne, og har været meget glad for det."

5 ud af 5

Tomas - Far til elev hos Musikundervisning



Læs også

  • Lær at spille Guitar