Celloen ligner til forveksling en forvokset violin. På grund af sin størrelse hviler den imidlertid ikke på skulderen, men på gulvet, hvor den balancerer mellem cellistens knæ. Det kan næsten se ud som om, at cellisten sidder og saver i strengene, men i virkeligheden er der nærmere tale om at trække tonerne tålmodigt ud af instrumentet.
Her har vi sammensat en guide til celloen, så du hurtigt kan få en grundlæggende forståelse af instrumentet. Du finder også gode råd til at komme i gang og får forudsætninger for at vælge den rigtige undervisning. Tryk her for at komme i gang med det samme!
Celloen er et strygeinstrument og placerer sig med sin store krop og klang i det lave toneleje i forhold til instrumentgruppens samlede spændvidde. I et symfoniorkester har celloen typisk en harmonistemme, som underbygger violinsektionens melodi, mens den i andre sammenhænge nyder et større fokus – for eksempel i strygekvartetter, hvor der er bedre plads i lydbilledet til celloens fyldige, bløde tone. Celloen er desuden et almindeligt syn i pop- og rocksammenhænge, idet dens frekvensområde placerer sig perfekt mellem bas og guitar.
Det er muligt at begynde at lære at spille cello allerede fra omkring fireårsalderen. Der findes forskellige instrumentstørrelser helt fra 1/8 til en 4/4, og der findes sågar en 7/8 cello, som er velegnet fra teenagealderen.
Her finder du en oversigt med retningslinjer for korrekt instrumentstørrelse i forhold til elevens højde og alder (oversigten er fra Dirdals fioliner, Norge). Du skal selvfølgelig få din cellolærer eller en anden kyndig fagperson til at hjælpe dig med at finde den rette størrelse, så dette er blot en vejledning:
Alder | Størrelse |
---|---|
4-6 År | 1/8 |
5-7 År | 1/4 |
7-11 År | 1/2 |
11-15 År | 3/4 |
15+ År | 4/4 |
Højde | Størrelse |
---|---|
Under 131 cm | 1/8 - 1/4 |
131 - 151 cm | 1/2 |
151 - 164 cm | 3/4 |
Over 164 cm | 4/4 |
Cellobuerne findes også i forskellige størrelser, der passer til den valgte cellos størrelse.
Celloen er stemt i kvinter ligesom violinen. Det vil sige, at der er et interval på fem toner mellem hver streng, og de fire strenge er i celloens tilfælde stemt således: C-G-D-A. I starten kan det være en udfordring at stemme sin cello selv, fordi det kræver, at man spiller to strenge samtidig, men indtil man mestrer det, kan man med fordel anvende en stemmemaskine (også kaldet en tuner). De fleste celloer har finstemmere, der hvor strengene holdes fast på dækket, og de er meget lettere at stramme eller løsne frem for de store skruer på celloens hoved.
Buespillet skal hele tiden være baseret på vægtprincippet, dvs. at man i stedet for at presse med hånden udnytter sin armsvægt og noget af sin kropsvægt til at fremstille tonen. Det er uhyre vigtigt for tonernes kontinuitet, at buen stryges så lige som muligt. Det er umuligt at spille helt lige konstant, men jo mere lige, man stryger, jo bedre. Ligesom det er vigtigt at udnytte vægtprincippet, når man holder buen, er det vigtigt, at man aldrig trykker sine fingre ned på strengene på gribebrættet. Også her gælder vægtprincippet, så det bør ikke være fingrene selv, men vægten fra armen, der trykker strengen i bund.
Hvis man er nybegynder på celloen, følger her nogle gode råd, der gør det nemmere at få en god start.
Man skal ikke regne med, at børnene lærer hurtigere, hvis de starter som helt små (f.eks. i treårsalderen). Det er oftest bedre at vente, til barnet er lidt større og selv har lyst til at spille. Det kræver tålmodighed at lære et instrument – både hos barnet og dets forældre – så det er nødvendigt, at forældrene støtter godt op om øvningen i hjemmet.
Det giver bedre resultater at øve 10 minutter hver dag end en time en gang om ugen. Det hjælper også med at tilvænne og træne fingrene. Hold celloen inden for rækkevidde, så du ikke først skal bruge halvdelen af øvetiden på at finde den frem og pakke den ud.
Det er vigtigt at øve de rigtige kropsholdninger i starten, så man ikke får tillært sig dårlige vaner og en forkert teknik. Det er meget svært at få afvænnet forkerte kropsholdninger, så det er vigtigt, at man er omhyggelig med at holde rigtigt på instrument og bue fra starten.
Huden på fingrene skal vænne sig til modstanden i strengene, og i starten kan man få ømme fingerspidser og endda vabler, hvis man spiller for længe af gangen. Hvis der til gengæld går for lang tid mellem øvelserne, opbygger man ikke den nødvendige hårde hud. Man skal også vænne sig til at spille uden at spænde i håndled, underarm, albue og skulder. Hvis man føler ubehag i hånd og arm, skal man skifte stilling og holde en pause for at undgå skader.
En cello er et fintfølende instrument og fortjener sin egen kasse eller gigbag (en specialsyet rygsæk i tyk, beskyttende kvalitet). Stil ikke celloen op ad væggen uden støtte og efterlad den ikke i lokaler med for høj eller lav luftfugtighed, så træet tager skade. Strengene skal pudses af med en fin støveklud, hver gang man er færdig med at spille, og buen skal spændes op og ned hver gang, mens den en gang imellem også behøver harpiks.
At købe sit første instrument kan være en overvældende oplevelse. Der er så mange instrumenter på markedet, at det kan være svært at finde hoved og hale i, hvilket man bør vælge. Hvor meget skal en cello koste? Hvor lidt må den koste? Er der nogle mærker og fabrikanter, der er bedre end andre? Og ikke mindst: Hvor skal jeg købe den?
I denne artikel ser vi på, hvilke overvejelser du skal gøre dig, når du skal købe din første cello. Vi har fået hjælp af en af vores dygtige celloundervisere, Eva K., som har spillet cello hele sit liv.
Når man starter som cellist, er man ikke så kritisk over for et instruments klang, og derfor kan man måske godt tænke, at man sagtens kan købe en cello i den billige ende. Men ifølge Eva kan det bestemt ikke svare sig, da man hurtigt får trænet sit øre og hurtigt kan blive skuffet over lyden, der kommer fra det billige instrument.
Eva anbefaler, at man køber sin cello hos en ekspert, og særligt at man holder sig fra at købe den online.
En almindelig cello er for stor til, at et barn kan spille på den, så hvis du skal købe til dit barn, bør du først læse denne artikel.
Eva anbefaler, at man tænker langsigtet, når man skal købe sin første cello. En god cello kan have stor positiv betydning for din entusiasme og motivation for at spille på instrumentet, og derfor mener Eva, at det godt kan svare sig at gå efter en god cello i mellemklassen. Disse ligger typisk i et prisleje omkring 35.000-45.000 kr. Eva fastslår i den forbindelse, at den absoluttet minimumsgrænse 10.000 kr.
Ifølge Eva er nyere kinesiske celloer af god kvalitet og kan derfor anbefales til nybegyndere.
Du skal regne med som minimum at investere i et stativ til din cello, og derudover er det en god idé at købe en kasse eller taske til transport.
Hvis man leder efter en cello i den billigere ende, anbefaler Eva Hertz Music, hvor der også er mulighed for at leje instrumenter.
Hvis man er parat til at spendere lidt mere, anbefaler Eva, at man eventuelt kontakter Susanne Kiessling på kiessling.dk eller Ulf Eriksson på ulferiksson.com.
Ønsker du at få undervisning af en dygtig underviser med relevant uddannelse og flere års erfaring, så tilbyder Musikundervisning.dk undervisning i cello flere steder i landet. Du kan her se, hvor du blandt andet har mulighed for at få celloundervisning:
Musikundervisning.dk er en musikskole med samlingspunkt på en hjemmeside, hvor vi skaber kontakten mellem underviser og elev. Vores formål er at skabe mere musik i Danmark! Vi tilbyder undervisning til alle uanset alder og niveau, da vi har kompetente og dygtige undervisere, som alle har flere års erfaring med musikken. Hvis du har nogle spørgsmål til undervisningen, konceptet eller vores celloundervisere, så er du altid meget velkommen til at kontakte Musikundervisning.dk på telefon 50 50 12 03 eller mail [email protected].