Musikundervisning til dit barn

Musikundervisning til dit barn

Er du i tvivl om dit barn har den rette alder til at starte til musikundervisning? Eller om du skal købe et instrument til dit barn til første lektion? Som forælder kan man stå med mange spørgsmål! Derfor har vi nedenfor udarbejdet en række FAQ samt gode råd fra vores undervisere, så du er forberedt og kan få afklaret dine spørgsmål inden dit barn skal starte til musikundervisning!

Close-up af barn der spiller klaver



Hvad tilbyder vi?

Hos Musikundervisning.dk tilbyder vi musikundervisning til alle uanset alder og niveau. Alle vores undervisere har flere års erfaring samt relevant uddannelse, så vi sikrer dit barn den bedste undervisning.

Det er muligt at læse om den enkelte underviser på deres personlige profil, herunder kan du også anmode om undervisning eller skrive en uforpligtende besked, hvis du har nogle spørgsmål til dit barns alder, selve undervisningen eller noget tredje.

Find en musikunderviser til dit barn. Musikundervisning.dk tilbyder pædagogisk klaverundervisning, sangundervisning, guitarundervisning og flere andre musikinstrumenter.

Det siger vores elever

"Min datter går til undervisning hos Csilla. Vi er yderst tilfredse og min datter glæder sig hver gang. Csilla er en fremragende underviser som altid er glad, venlig og professionel."
Kinga Eniko Teodor - Elev hos Musikundervisning.dk

Interview med forældre


Nedenfor ses et interview med en af vores elevers forældre, Sophia, for at give et indblik i, hvordan og hvilke tanker man har omkring undervisningen til sit barn.


Hvilke spørgsmål stod du med, inden dit barn startede til musikundervisning?

Emil har altid været meget musikalsk og har tidligere gået på almindelig musikskole til samspil og instrumentundervisning (fagot og guitar). Da han havde lyst til at prøve klaver, forsøgte vi at få plads samme sted, men kom på venteliste. Da vi ikke kunne vente på at få plads på musikskolen, kiggede vi efter andre muligheder og valgte derfor Musikundervisning.dk.


Hvordan valgte du den rette musikunderviser til dit barn?

Vi kiggede på billeder og tekst om de forskellige undervisere i vores område og valgte ud fra det.


Hvor gammel var dit barn da han/hun startede til musikundervisning? Hvad anbefalede jeres underviser?

Emil var 10 år da begyndte med klaverundervisning.


Havde dit barn et instrument inden undervisningsstart? Hvis ikke, hvornår så?

Ja, det havde han.


Har dit barn en nodebog? Hvorfor/hvorfor ikke?

Ja og nej. Han spiller blandt andet efter noder, som vi finder på nettet.


Hvor ofte går dit barn til musikundervisning?

To gange en time om ugen.


Har du/i skiftet underviser under dit barns forløb?

Ja. Efter ca. et halvt år med vores første underviser, mente han (underviseren), at vi skulle have en der kunne noget mere. Så han anbefalede en kollega.


Får dit barn lektier for, som skal laves mellem lektionerne?

Ja, det gør han.


Hvor længe varer undervisningen?

Undervisningen varer en time.


Modtager dit barn undervisning ved underviseren eller i eget hjem? Hvad har det af betydning?

Han modtager pt undervisning hjemme. Det er fleksibelt for os og fungerer rigtig godt.


Har du nogle gode råd til forældre, hvis børn ønsker musikundervisning?

Vi har kun været tilfredse med Emils undervisning gennem Musikundervisning.dk, så vi har anbefalet det til flere vi kender.


Gode råd fra vores undervisere


Nedenfor kan du få gode råd og inspiration til, hvordan og hvad du skal tage stilling til som forælder, hvis dit barn skal starte til musikundervisning. Vores underviser Csilla og Nina, som begge har relevant uddannelse og mange års erfaring med musikundervisning, har givet deres bud på nogle gode råd og FAQ, som du kan få gavn af.

Gode råd fra vores musikunderviser Csilla

Csilla

Klaverunderviser nær København

Nedenfor har vores underviser Csilla gennemgået en række gode råd, som er væsentlige at tage stilling til som forælder, inden dit barn starter til musikundervisning.

musiklærer Csilla

Når et barn overvejer at gå til musikundervisning, bør forældrene også at overveje det, da det kan kræve ændringer i hverdagen, for at finde tid til det. Oftest skal børnene køres til underviseren eller til et øvelokale og det tager ekstra tid.


Derfor anbefales det, at du som forælder overvejer eventuelle muligheder for, hvordan det kan lade sig gøre, før barnet starter undervisningen. Det er så ærgerligt at komme til den første lektion, for bagefter at finde ud af, at tidspunktet ikke passer - det er dårligt både for barnet og forældrene.


Derudover er det vigtigt, at barnet har eller får et instrument at spille på. Undervisning uden øvelse på hjemmefronten, giver knap så gode resultater. Hvis man ikke har et instrument til at starte med, anbefales det, at man venter ca. en måneds tid. Så kan I se, hvordan undervisningen forløber, og om barnet vil fortsætte og er blevet motiveret eller ej.


Er dit barn motiveret?

Som forælder kan du nemt vurdere, om barnet er blevet motiveret. Hvis barnet er glad og flittig til at lave hjemmearbejde, samt snakker meget om musikken, betyder det oftest, at han/hun gerne vil fortsætte. Hvis dette er tilfældet, er køb af et instrument en nødvendighed. Det behøver ikke at være det dyreste instrument, men blot et instrument, som passe alle de vigtigste kriterier. Råd og vejledning omkring dette, bør man få fra sin underviser.


Det er desuden ikke nok blot at starte på undervisning i en kort periode, og derefter at forvente, at dit barn selv kan øve og blive god på ingen ting. Dette ville være spild af penge og tid, hvis i kun får undervisning et par måneder. Det bedste udgangspunkt er, hvis barnet modtager undervisning over et par år. Her når barnet at dygtiggøre sig og bliver selvstændig for til sidst at kunne spille uden underviserens hjælp.


Nodebøger

Som forælder bør man også være opmærksom på, at det oftest er nødvendigt at købe nodebøger i begyndelsen, så barnet kan øve sig når han/hun lyster, samt at kunne gentage øvelserne fra lektionerne, som var svære. Derved bliver man blot dygtigere og får mere ud af undervisningen.


Samarbejde mellem underviser og forældre

Et godt samarbejde mellem forælder og underviser er essentielt. En lille snak efter eller mellem lektionerne vil hjælpe begge parter til at få et bedre overblik over undervisningen, og få snakket om eventuelle ændringer, muligheder, behov mm. Derudover bør forældrene være hundrede procent fortrøstningsfuld over for underviseren, samt at give ham/hende frihed uden at komme for meget ind over, da de har relevant uddannelse samt erfaring på området. Ikke at underviseren ikke skal lytte til forældrene, men man bør huske, at barnet er det vigtigste, og ikke må glemmes.


Det er desuden vigtigt, at barnet får støtte hjemmefra, samt at de får ros både fra underviser og forælder, så de bliver motiveret. Ros fra forælder sætter de oftest mere pris på end fra underviseren!


Gode råd fra Nina

Nina

Klaverunderviser nær København

Nedenfor har vores underviser Nina gennemgået en række gode råd, som er væsentlige at tage stilling til som forælder, inden dit barn starter til musikundervisning.

musiklærer Nina

Bør du købe et instrument til dit barn inden undervisningsstart?

Man kan sagtens prøve en enkelt time for at se hvad det er, men skal man virkelig finde ud af om interessen er der, er et instrument af allerhøjeste nødvendighed. Det er jo i hverdagens leg med tangenterne at interessen virkelig kan udvikle sig. Og har man mere end en time er et instrument at øve sig på derhjemme fuldstændig afgørende i min undervisning.


Hvor gammel bør mit barn være inden han/hun kan starte til musikundervisning?

Mindst 6 år, men nogle børn er først klar et par år senere. Man skal kunne sidde stille og koncentrere sig lidt tid af gangen. Kan man ikke det er et børne-rytmik-hold hvor man bruger hele kroppen og samtidig udvikler sig musikalsk et langt bedre valg.


Skal mit barn lave lektier mellem lektionerne?

Det "skal" de hos mig, men jeg ved at holdningen hertil er forskellig. "Skal" vil sige: hvis de vil blive bedre end de var da de kom. Hvis man ikke øver sig, bliver man ikke bedre og så bliver det kedeligt for barnet. Det taler vi også om i undervisningen. Men jeg bliver ALDRIG sur hvis man ikke har øvet sig, det går kun udover elevens egen følelse af progression og dermed motivation. Dermed lærer jeg dem at tage ansvar for deres egen læring uden at give dem dårlig samvittighed.


Hvor ofte skal mit barn gå til undervisning? Og hvor lang tid bør mit barn få undervisning?

Det optimale er en gang om ugen i en halv time eller tre kvarter afhængig af hvor god barnet er til at koncentrere sig. Kan det koncentrere sig i tre kvarter lærer det selvfølgelig mere af tre kvarter end en halv time. En time synes jeg er for meget. Og hver anden uge fungerer aldrig særlig godt, de glemmer meget nemt hvad vi har haft gang i.


Hvor ofte bør mit barn øve sig/lave lektier?

Det optimale er 10 minutter hver dag. Langt hellere end en time dagen inden undervisningen. Forældrene kan hjælpe barnet med at huske at spille, men det er VIGTIGT at det ikke bliver en sur pligt. Når barnet har spillet 10 minutter eller evt. 2 x 5 minutter på en dag, bør man ikke presse dem til mere, så mister de lysten. Men de MÅ selvfølgelig altid gerne spille mere end dette hvis de selv vælger at gøre det.


Bør mit barn have en nodebog?

Det kommer meget an på læreren, så det skal man spørge ham eller hende om. Hos mig skal de ikke, men jeg anbefaler gerne nodebøger hvis de vil have mere at lege med udover undervisningen.


Andre gode råd eller tips til forældre hvis børn ønsker musikundervisning?

Det skal være en leg og noget sjovt man glæder sig til. Man kan hjælpe meget ved at huske på uden at presse, samt rose rigtig rigtig meget derhjemme, når barnet "holder koncert" for en. For alt for mange børn er det meget "farligt" at spille forkert og den følelse dræber spilleglæden. Derfor er det vigtigt at rose og opmuntre. Fx: "Nej, hvor var det altså bare flot, da du spillede Mester Jakob i går, har du ikke lyst at spille den for mig igen, så bliver jeg så glad?" og ALDRIG: "Hov, den tone var da vist forkert, hva'?".


Og hvis de leger og larmer på klaveret og man som forældre synes det lyder umusikalsk, skal man passe på at man ikke dræber glæden ved at lukke ned for den slags leg. Efterhånden vil de - med en god underviser - finde mere musikalske måder at udtrykke sig på. Og så kan man jo sørge for at købe et keyboard man kan plugge headphones i, så kan de larme for sig selv i deres egen verden :)


Undervisning til dit barn


Hvis du ønsker at dit barn skal starte til musikundervisning, kan du hos Musikundervisning.dk finde den rette underviser eller det rette hold til dit barn, alt ud fra hvilke ønsker og behov du/i har. Det er både muligt at få undervisning hos underviseren, i et øvelokale eller hjemme ved eleven. Vores klaverunderviser Csilla og Nina fra København har været behjælpelige i udarbejdelsen af artikelen.




Hvem er Musikundervisning.dk?


Musikundervisning.dk er en musikskole med samlingspunkt på en hjemmeside, hvor vi skaber kontakten mellem underviser og elev. Vores formål er at skabe mere musik i Danmark! Vi tilbyder undervisning til alle uanset alder og niveau, da vi har kompetente og dygtige undervisere, som alle har flere års erfaring med musikken. Hvis du har nogle spørgsmål til undervisningen, konceptet eller vores guitarundervisere, så er du altid meget velkommen til at kontakte Musikundervisning.dk på telefon 50 50 12 03 eller mail [email protected].