Har du en stemme, kan du også lære at synge. Men hvad skal der til for at ramme tonerne rent, hvordan kontrollerer du din vibrato og skal lyden egentlig komme fra halsen eller fra brystet? Ja, hvordan får du i det hele taget stemmen til at gøre, som du gerne vil?
Her har vi sammensat en guide til sang, så du hurtigt kan få en grundlæggende forståelse af stemmeinstrumentet. Du finder også gode råd til at komme i gang med at synge og får forudsætninger for at vælge den rigtige undervisning.
I den vestlige verden skelner man som udgangspunkt mellem klassisk og rytmisk sang, mens man i andre verdensdele følger mere folkemusikalske traditioner. Her kan du læse om forskellen på klassisk og rytmisk sang, så du nemmere kan beslutte, hvilken type der er den rigtige for dig.
De fleste kender først og fremmest klassisk sang fra opera. Den klassiske sanger akkompagneres typisk af et symfoniorkester eller et mindre ensemble og har historisk set til opgave at formidle en melodi og en historie skrevet af henholdsvis en komponist og en librettist. Materialet spænder fra dramatiske arier til romantiske lieder, og i løbet af de sidste 1000 år har man også fundet klassisk korsang i kirkerne, hvor det religiøse budskab er blevet formidlet i form af alt fra gregoriansk sang til guddommelige motetter.
Den klassiske sangskole er baseret på et teknisk fundament og stærke traditioner og har en anden forståelse af improvisation og personligt udtryk, end man kender fra rytmisk sang. Desuden beror klassisk sangteknik i udgangspunktet ikke på mikrofonforstærkning, og sangeren skal derfor trænes i selv at kunne producere tilstrækkelig volumen og artikulation for at nå ud over scenekanten til både parterre og balkoner.
Rytmisk sang kender man fra pop, rock, soul og de fleste andre genrer, der dominerer i dag. Stilen er blevet udviklet parallelt med populærmusikken i løbet af det 20. århundrede og fremstår for mange mere umiddelbar og mindre stiliseret end den klassiske sang. I rytmisk sang handler det ofte om at formidle et unikt udtryk, der alt efter genren har en mere eller mindre personlig, kropslig eller politisk karakter hvis ikke noget helt fjerde. Opfindelsen af mikrofonen har betydet, at rytmisk sang kan gøre brug af meget større dynamiske udsving end den klassiske, da sagte passager kan forstærkes alt efter behov.
For at kunne fremføre en melodi, som den er skrevet– og ikke mindst synge sammen med andre – skal man være i stand til at synge rent. Det handler om at ramme og holde den præcise afstand mellem tonerne, og dermed sikrer man også, at der ikke opstår skurrende mislyde (dissonanser), når flere stemmer og/eller stemme og instrument skal ramme den samme tone eller danne en harmonisk samklang.
Hvis man ved, hvordan tonerne er fordelt på tangenterne, kan man øve sig i at synge rent ved først at spille tonerne på et klaver og dernæst ramme dem efter bedste evne.
Det er altid bedst at varme stemmen op, inden man begynder at synge for fuld kraft. Når stemmebåndet er løsnet, bliver det mere afslappet og fleksibelt, og man kan derfor bedre kontrollere pitch og vibrato, ligesom man nemmere kan nå toner i yderkanten af stemmens spændvidde (ambitus).
Opvarmning er også med til at forhindre skader, der i værste tilfælde kan føre til længere perioder uden mulighed for at synge. Der findes mange mere eller mindre fysiske opvarmningsøvelser, herunder lette skalagentagelser sunget på forskellige bogstavvokaler (a/e/i/o/u/y/æ/ø/å).
Ligesom det er vigtigt at starte med opvarmning, er det vigtigt med korrekt kropsholdning og muskelstøtte, så stemmen hjælpes bedst muligt på vej og ikke blokeres. Af samme årsag er det godt at holde regelmæssige pauser, når man øver sig, så halsmusklerne ikke begynder at spænde. Jordforbindelse, mavemuskler og vejtrækning er derfor nøgleord, når du skal lære at synge.
Ved at være teknisk bevidst kan man frembringe forskellige klangtyper, alt efter om man producerer lyden i bryst, hals eller hoved. Med den rette træning kan stemmen lyde fyldig, silkeblød, glasklar eller ligefrem forvrænget, og står man på en scene, er det afgørende at kunne styre afstanden til mikrofonen, så den både opfanger de små nuancer i stille passager og ikke overstyrer, når man synger igennem.
God accent og udtale af ord er også vigtigt, når man skal lære at synge. Ikke blot så publikum kan høre og forstå sangteksten, men også i arbejdet med det kunstneriske udtryk. Graden og typen af artikulation er med til at definere en sangers personlige stil og ved at kombinere eller ligefrem bevidst udelukke forskellige teknikker, sammensætter man på sigt sin egen lyd.
En ting er at dyrke sin egen stemme som solist, men noget af det mest tilfredstillende som sanger er at synge flerstemmigt sammen med andre. Når man synger korharmonier opleves det af både udøver og lytter netop som en harmonisk samhørighed, og derfor anvendes flerstemmig sang oftest i musikalske sammenhænge, der vægter et skønhedssøgende udtryk. Korharmonier rendyrkes blandt andet i den kristne kirke og i a cappella-kor, hvor man synger uden akkompagnement fra andre instrumenter.
Alle mennesker har som udgangspunkt et naturligt stemmeleje, som egner sig bedre til nogle tonearter end andre. Kvinder har som regel lysere stemmer end mænd, men også inden for de to køn er der forskel på stemmerne. Man opdeler stemmetyperne i disse kategorier, så man bedre kan matche stemme og melodi:
Herrestemme
Kvindestemmer
Nogle mennesker er bange for eller bryder sig ikke om at synge. Ofte er det fordi, de engang har haft en dårlig oplevelse, hvor en ubetænksom person har kritiseret deres stemme, eller også er det fordi, de ikke er vant til den grad af opmærksomhed, der naturligt følger med det at åbne munden og synge “noget”.
Ligesom på alle andre instrumenter kan man være nervøs for at ramme en forkert tone eller glemme, hvad man har lært, når andre lytter. Vores undervisere hjælper dig med at få et helt naturligt forhold til sang via både personlige samtaler og øvelser, så du kan lære at synge frit uden at tænke på noget som helst andet.
Når du begynder at øve sang, er det vigtigt at starte et sted, der giver gode succesoplevelser. Undervisningen og øvelserne bliver kun sjovere, når du har fundet sange inden for din rækkevidde – det vil sige melodier, der er fysisk mulige at synge for dig på dit nuværende niveau og samtidig har udfordrende passager, der udvikler din teknik. Sammen med din sanglærer opbygger du din egen personlige sangbog, som både afspejler din musikalske smag og dine personlige kvaliteter som sanger.
Hvis man er nybegynder, følger her nogle gode råd, der gør det nemmere at lære at synge og få en god start som sanger.
Det giver bedre resultater at øve 10 minutter hver dag end en time én gang om ugen. Det hjælper også med at tilvænne og træne stemmen. Hold dine sangtekster og dit øvemateriale inden for rækkevidde, så du ikke først skal bruge halvdelen af øvetiden på at finde det frem.
Stemmebåndet skal vænne sig til de ekstra kraftanstrengelser, og i starten kan man blive øm, hæs og ligefrem få ondt, hvis man synger for længe af gangen. Hvis der til gengæld går for lang tid mellem øvelserne, opbygger man ikke den nødvendige tilvænning. Se råd nummer 1.
Man skal også vænne sig til at synge uden at spænde i kæbe- og halsmuskulatur. Hvis man føler ubehag, skal man lave en afspændingsøvelse og holde en pause for at undgå skader. I starten kan det føles som en udfordring at opbygge evnerne, men det kommer hurtigere, end man tror og har ikke noget med kropsstørrelse, alder eller almen styrke at gøre. Man har adgang til sine mavemuskler, lige meget om man er i form eller ej.
Stemmen er et instrument og skal plejes og vedligeholdes ligesom en fin guitar. Husk halstørklædet, pas på med for meget aircondition, drik rigeligt vand, undgå tobaksrøg og hold dig fra større mængder alkohol i de perioder, hvor du skal præstere sangmæssigt.
Sørg for at synge sange, du kan lide, så øvelserne ikke ender med at føles som kedelige lektier. Fortæl din lærer, hvad du gerne vil, så I sammen kan planlægge den helt rigtige undervisning for dig. Det er altid en succesoplevelse, når man pludselig kan synge med på sine yndlingssange og rent faktisk nå de høje toner!
Er du interesseret i at vide mere om, hvordan du kan holde motivationen oppe, når du øver, så kan du på vores blog læse en artikel med 3 simple tips baseret på metoden Tiny Habits.
Er du interesseret i at blive undervist i sang af Ida, så kan du se hendes profil og sende hende en besked via knappen nedenfor.
Har du nogensinde lyttet til en sanger og tænkt undret dig over hvordan de frembringer bestemte lyde? Der er flere teknikker som bruges i sang til at forme stemmen på bestemte måder, og i denne artikel vil vi vise dig eksempler på dem.
Hvis du er helt ny til at synge vil vi anbefale at du læser vores artikel om at lære at synge, som du kan finde her.
En funktion er den overordnede måde man synger på. Man kan tænke på det som at vælge gear. Der er fire funktioner, som vi vil gennemgå i denne sektion.
Neutral er, som navnet antyder, den mest almindelige måde at synge på. Der er ingen form for metallisk klang eller kant til stemmen, og lyden er i det hele taget meget blød. Tænk på hvordan du ville synge en vuggevise - det er neutral. Man skelner ofte imellem neutral med luft og neutral uden luft. At synge med luft giver en nærmest hviskende lyd.
Et godt eksempel på neutral sang uden luft kan høres i denne video. Neil Tennant fra Pet Shop Boys synger altid i neutral uden luft.
Hvis du vil høre hvordan neutral sang med luft lyder, så prøv at lytte efter i videoen her. John Mayer har rigtig meget luft på sin stemme hele sangen igennem:
Curbing er en mere metallisk funktion (Kaldet halv-metallisk), men er ikke helt så metallisk som overdrive og belting. Curbing har en tendens til at lyde som klagesang, og bruges meget i R'n'B, omend funktionen bruges i mange forskellige genrer af musik. Rent volumemæssigt er curbing højere end neutral, men det er stadigvæk ikke lige så højt som overdrive og belting - tænk på det som dit midterste register, rent volumemæssigt. Curbing kan godt lyde som om at sangeren holder sig tilbage, men at deres følelser er på nippet til at eksplodere ud af dem.
For at høre et godt eksempel på curbing kan du lytte til Alicia Keys på nummeret "Fallin":
Overdrive er en fuldt ud metallisk funktion hvor stemmen får en meget rå og rocket klang. Overdrive bruges almindeligvis når man synger volumemæssigt allerhøjest, og det ses rigtig meget i rock musik da den metalliske klang egner sig godt i denne genre. Dog ses funktionen også i mange andre former for musik. Stemmen lyder en smule forvrænget, og trænger stærkt igennem.
Et godt eksempel på overdrive kan høres i Beatles nummeret "I Saw Her Standing There" hvor Paul McCartney rigtigt synger igennem.
Edge er endnu en fuldmetallisk funktion som bruges i det høje volumemæssige register, men i modsætning til overdrive, så er har edge en lysere og skarpere klang. Edge bruges særligt i pop og soul musik når stemmen virkelig skal presses. Oprindeligt blev edge kaldt for belting, men eftersom belting dækker over flere ting blev udtrykket edge introduceret.
Et rigtig godt eksempel på edge kan høres i nummeret Shallow fra filmen A Star Is Born. Omkring 1:46 begynder Lady Gaga at synge med edge, hvor hun rigtigt presser sin stemme:
Effekter adskiller sig fra funktioner på den måde at hvor du altid skal synge i en funktion, så er effekter noget man kan vælge at tilføje som det passer en. Effekter er med til at give din vokalpræstation karakter.
Vibrato er en effekt hvor får tonen man synger til at fluktuere hurtigt, så det nærmest lyder som om at stemmen vibrerer. Vibrato kan variere alt efter hvor stort et udsving man vælger at lave i sin fluktuering, og hvor hurtigt man fluktuerer.
Lyt til hvordan Whitney Houston benytter sig af vibrato i omkvædene i "I Will Always Love You" (Andet omkvæd og frem):
Distortion er en forvrængning af stemmen, og findes i mange forskellige varianter. I distortion tilføjer man støj til den tone man synger. Jo mere støj man tilføjer, jo mere distortion har man på. Man skal være forsigtig med at bruge distortion, da det kan have en negativ effekt på dit stemmebånd hvis du gør det forkert.
Brian Johnson fra AC/DC er kendt for nærmest altid at bruge distortion når han synger. Tag et lyt til Back In Black:
Growl er i familie med distortion, og kendetegnes ved sin mørke klang. Det bruges oftest i det dybe register, og selvom det i dag ofte forbindes med dødsmetal og andre tunge genrer, så blev det oprindeligt brugt i jazz og gospel.
Her får du to forskellige eksempler på growl. Prøv først at lytte til Louis Armstrongs "What A Wonderful World":
Og prøv bagefter at lytte til Cannibal Corpse. Begge sangere bruger growl, men på hver sin måde.
Ønsker du at få undervisning af en dygtig underviser med relevant uddannelse og flere års erfaring, så tilbyder Musikundervisning.dk undervisning i dit instrument flere steder i landet. Du kan her se hvor du blandt andet har mulighed for at få undervisning:
Er tiden knap, eller er du forhindret i at modtage undervisning ansigt-til-ansigt, er online undervisning oplagt. Det er nemt, sikkert og foregår direkte via din elevprofil uden behov for ekstra downloads.
Musikundervisning.dk er en dobbeltsidet platform der samler musikundervisere og folk der ønsker at lære - eller blive bedre til - at spille musik eller synge. Vi er din garanti for at sikkerheden og fagligheden er i top.
Vi arbejder hver dag hårdt på at skabe de bedste rammer for den private musikundervisning, så elever nemt og sikkert kan modtage god undervisning af dygtige musikundervisere. Alt dette for at sætte musikken og musikundervisningen i fokus, så elev og underviser kan udforske musikken på en god måde. Hvis du har brug for hjælp til at finde en passende underviser, så er du meget velkommen til at kontakte musikundervisning.dk via mail på [email protected] eller via telefon på 50 50 12 03 tirsdage og torsdage fra 10-16.
Privat sangundervisning er en god og tryg måde at lære at synge på. Der er også stort potentiale for, at lære en masse, da undervisere kun har fokus på dig. Med et klippekort til undervisning har du frihed til at planlægge dit undervisningsforløb så det passer til dig og dit skema. Den fleksibilitet mener vi, giver de bedste vilkår for at musikken kan blomstre. Med et klippekort til din undervisning kan du spare helt op til 20%.
Musikundervisning.dks undervisere har alle flere års erfaring, og de kan undervise elever i alle aldre og på alle niveauer. Det er derfor det muligt for alle elever at lære en masse færdigheder inden for sang.
Du kommer i gang ved at gå ind på den ønskede undervisers profil. Her kan du kontakte underviseren ved at sende en direkte besked. Herefter vil underviseren tage kontakt, og I vil sammen finde en tid, der passer jer begge. Hvis du har brug for hjælp til at finde en underviser, vil Musikundervisning.dk altid være dig behjælpelig.